A felzárkózó településeken indított sportfoglalkozások elsősorban közösségformáló programok. A gyerekek számos képességét fejlesztik; kiemelt figyelmet fordítva az alapvető viselkedési normák elsajátítására, a fair play szemlélet megtanítására. A foglalkozások a jelzőrendszer fontos elemei, a munkatársaknak nemcsak a bemelegítésre és a sportszerek kiosztására kell ügyelniük, hanem észre kell venniük, ha valamelyik gyerek családjában drámai esemény történt, ha nincs megfelelő ruhája, ha bukásra áll az iskolában.

A Jelenlét program egyik különleges innovációja, hogy a sportolást a szociális munka eszközévé formálta, az elmúlt évtized tapasztalatai pedig rengeteg alkalommal visszaigazolták, hogy az eszköz hatékonyan működik: a leszakadó településeken sportolni kezdő gyermekek az iskolában is jobban teljesítenek, a csapaton kívül más közösségekbe is képesek beilleszkedni. Ehhez sokszor az is hozzájárul, ha az edző nemcsak az erőnléthez szükséges futást követeli meg, hanem esetenként arra is odafigyel: elkészült-e a házi feladat, vagy indokolt-e uzsonnával várni a sportpályára érkezőket.

A sport számos olyan képességet fejleszt, amely az élet minden területén szükséges lehet. Ilyen többek között a kitartás, a céltudatosság, a fegyelmezettség. Aki megtanul csapatban gondolkodni, másokkal együtt játszani, képes taktikai feladatokat végrehajtani, elfogadni a kialakult hierarchiát, hosszabb időn át koncentráltan, a helyzetekre reagálva játszani, az jóval könnyebben veszi majd a munkahelyi, társadalmi elvárásokat is. A sport sikerélményt ad, de megtanítja, hogy az eredményekért dolgozni kell, ezen felül rendszert visz a hétköznapokba.

…a sport mindenkié. A legszegényebb településeken élő gyermekek életéből eddig hiányzott ez a fajta szemléletmód.
A diagnózis készítése során a Fókuszban a gyermek program munkatársai felmérik, milyen közösségi sportolásra van lehetőség és igény. A felzárkózó településeken elindult sportélet eseményeit a szakterület vezetője irányítja, a megvalósítás pedig a régiókban tevékenykedő sportkoordinátorok feladata, akik 3 – 7 településen szerveznek foglalkozásokat, vagy tartanak edzéseket.

Bár a sportolás elsődleges célja a gyermekek általános képességeinek fejlesztése – némi egyszerűsítéssel a helyi mérkőzéseken a legtöbb gólt szerző fiúból nem feltétlenül élvonalbeli játékost szeretnének nevelni, hanem esélyt adni annak, hogy mondjuk szakács, vagy villanyszerelő lehessen – az utánpótláskorú tehetségek felkarolása is fontos lehet.

Cikk ajánló:
Új bajnokok, régi-új élmények
Nagy hőségben, nagy küzdelemben, nagy gólokkal nagy győzelem
Egy győztes, több száz nyertes
Cserháti vándorkupa a felzárkózás jegyében

Grundon innen, grundon túl – kiadvány